Od 1 stycznia 2025 roku wchodzą nowe regulacje implementujące polskie przepisy podatkowe do przepisów UE, dotyczących miejsca świadczenia usług. Według nich opodatkowanie usług podatkiem VAT ma następować w miejscu ich rzeczywistej konsumpcji. W sytuacjach, w których niektóre usługi są świadczone w sposób wirtualny, np. przez internet, miejsce konsumpcji takiej usługi może różnić się od miejsca konsumpcji, które byłoby uzasadnione i właściwe w przypadku tradycyjnego sposobu jej świadczenia. Nowe zasady określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników, dotyczą takich usług jak usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, jak targi i wystawy, usługi pomocnicze związane z usługami wstępu na te imprezy, w przypadku gdy obecność ostatecznego odbiorcy – podatnika lub osoby nie będącej podatnikiem (konsumentem) – takich usług jest wirtualna. Na przykład, podatek VAT od transmisji internetowej meczu piłkarskiego, którą zakupi podatnik lub konsument, zostanie pobrany odpowiednio w państwie siedziby podatnika lub w miejscu zamieszkania konsumenta. Ma to przeciwdziałać zakłócaniu konkurencji i generować podatek w państwie UE konsumpcji danej usługi.
Łódź, dnia 4.10.2024 rok Źródło: www.inforlex.pl
Opracował: Leon Kaźmierczak, księgowy uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (św.kwalif. nr 4014/97)